grand Mader

Świat jest ogrodem, ogród jest światem

Ukojenie

3 Komentarze

Niektóre kwiatki są niebezpieczne, z innymi trzeba się obchodzić ostrożnie, ten niesie ukojenie.

Zasadziłam nagietki razem z malwami, irysami, w części ogrodu „od strony Janiny”. Janina była naszą wiejską sąsiadką, miłą staruszką. Często wypatrywała swoich dzieci, za którymi ogromnie tęskniła. Nigdy nie powiedziała o nich złego słowa.

Nagietki rosły za płotem, tuż obok. Spoglądała na nie i uśmiechała się lekko. Zwykłe, nieduże, skromne kwiatuszki o czymś jej przypominały. „Kiedyś dużo ich rosło wokół. Teraz nie są modne”- mawiała. „Kiedyś” to wtedy, gdy jej dzieci były małe. Dobrze o tym wiedziałam. Te kwiatki nie bardzo mnie zachwycają, ale są niezbędnym elementem wiejskiego ogródka. Moja babcia też je hodowała w ogrodzie w środku wielkiego miasta, gdy byłam całkiem mała. Nie widziałam w nich nic nadzwyczajnego. Mogłam się bawić bezpiecznie w ich pobliżu. Gdybym wsadziła sobie do buzi garść płatków, najwyżej byłabym bogatsza o trochę witamin. Na inne rośliny trzeba uważać, a nagietki są lekiem na zatrucie. Kontakt z innymi potrafi podrażniać skórę czy śluzówkę- one przyspieszą gojenie ran, wyleczą gardło. Uratują zniszczoną skórę. Trochę uspokoją. Pomogą walczyć z nowotworem. Podobno Hildegarda z Bingen zachwycona ich właściwościami, nazwala je marigold- złotem Maryi.

nagietek

 

A oczy… niekiedy są zmęczone i łzawią, gdy tak się człowiek wpatruje za długo w dal. Łzy lecą, gdy człowiek czeka na coś, co nie nadchodzi. Gdy traci nadzieję. Wtedy wystarczą krople z nagietkiem. Nie ma co płakać. Nie trzeba.

Autor: Grand Mader

I like talking to people. I love gardening and playing with children

3 thoughts on “Ukojenie

  1. A ja je bardzo, bardzo lubię. Wysiałam na balkonie. Czekam aż zakwitną. Z nadzieją. Nie można jej tracić.

  2. Pingback: Taka jest malwa | grand Mader

Skomentuj

