grand Mader

Świat jest ogrodem, ogród jest światem

Na żółto, czyli o fałszowaniu

1 komentarz

nagitek2

W  „Zielniku dla każdego” J. Rogali, R. Macieja i T. Ski (wyd. BAOBAB) przeczytałam „Po wsiach używano dawniej nagietków do zabarwiania masła i farbowania różnych tkanin, nierzadko używają ich do fałszowania szafranu.” No to fałszujemy, pomyślałam więc w niedzielę, gotując ryż. Ale niestety, albo nagietek nie barwi ryżu aż tak ładnie, albo ze mnie marny fałszerz.

Zerwałam nagietki – całe dwa spore kwiatki- nie przejmując się wcale, że znowu się nie rozwinęły, więc będzie pewnie padał deszcz.  Za oknem może być szaro, skoro ryż będę miała żółty.  Na razie był biały i już się wstępnie gotował.

Oberwałam płatki i takie oto dwie łyżeczki wrzuciłam do średnio ugotowanego ryżu

Created with Nokia Smart Cam

 

 

Zamieszałam i pozwoliłam dalej się gotować na małym ogniu pod przykryciem. Byłam jednak tak przejęta, że zaglądałam co jakiś czas sprawdzając, jak tam przebiega fałszowanie. Płatki wyglądały bardzo ozdobnie między ziarenkami ryżu, smak był niezmieniony, ale kolorek… no cóż… nie stał się żółty. Posłałam więc syna do ogrodu po jeszcze jeden kwiatek nagietka. Do trzech łyżeczek sztuka. Trzy razy wypytał o szczegóły i przyniósł to, co trzeba (nauczył się go rozpoznawać!). Dodałam następną porcję płatków, zamieszałam ponownie, przykryłam.  Skutkiem moich trochę nerwowych zabiegów fałszowania ryż wyszedł cokolwiek rozgotowany, barwy kości słoniowej raczej, niż żółtej, za to ozdobiony pięknymi kwiatowymi płatkami. Też uroczo, choć nie tak, jak chciałam. Szafran szczerzył się z półki szyderczo.

Created with Nokia Smart Cam

 

 

Trochę się uspokoił dopiero, gdy zobaczył, że ryż bardzo się spodobał rodzinie:)

A ja pozostałam z pytaniem: co zrobiłam źle? I czy ktoś może barwił nagietkiem włosy?

Autor: Grand Mader

I like talking to people. I love gardening and playing with children

One thought on “Na żółto, czyli o fałszowaniu

  1. Pingback: O fałszowaniu: finał sprawy nagietka | grand Mader

Skomentuj

