grand Mader

Świat jest ogrodem, ogród jest światem

Bohaterska pani z góry

Dodaj komentarz

Nie mam jej zdjęcia. Pozostały mi po niej tylko wspomnienia. Nie wiedziałam, ze tak nagle odejdzie.

W piosence jest „pani z dołu”, moja sąsiadka była z „panią z góry”. Po wojnie zamieszkała w zrujnowanej przez Niemców kamienicy. Bomba odcięła jej równo pół mieszkania i w miejscu drzwi miała teraz duże okna. „Tu się wchodziło do salonu”- mawiała. Władza komunistyczna zabrała jej potem jeszcze trzy czwarte tej ruiny i dokwaterowała dla równowagi pozawarszawski element. Mieszkała więc do końca życia w przedpokoju swojego mieszkania, z osobami, których sobie ani nie wybrała, ani nie urodziła, ani nie potrafiła wychować. Oczywiście nie lubili jej i  pogardzali „inteligentką”, czy jak rechotali „umysłową”.

Była wierna. Polsce: Niewiele politykowała, za to pracowała całym sercem. Warszawie: Nie sarkała, jaka jest brzydka, bo pamiętała, że podniosła się z popiołów i każde miejsce (także nowe)  było dla niej nagrodą za walkę. Mężowi, którego straciła w Powstaniu Warszawskim: „Ja przeżyłam, ale on tam na mnie czeka. Nie dłuży mu się, bo tam czas inaczej płynie” Życiu: Pamiętała imię każdego dziecka w kamienicy. Każda mama, która rodziła następne maleństwo, dostawała od niej kwiaty. Czasem bombonierkę. Przyjaciołom: paliła znicze poległym, pomagała żywym.

Mówiła dobrze o ludziach. O sąsiadach: Wspominała dobre chwile z ich przeszłości. O Kościele: słuchała tylko dobrych kazań.

W kieszeni nosiła cukierki.

Ostatnie zdanie, które usłyszałam od niej niedługo przed jej śmiercią, to: „ Przepraszam, biegnę do przyjaciółki, bo bardzo się pochorowała i muszę jej pomóc”. Pobiegła i tyle ją widziałam. Piękna do samego końca.

 

Na jej pogrzeb przyszła cała kamienica. Pozwalnialiśmy dzieci ze szkoły, poodbieraliśmy wcześniej z przedszkola, wzięliśmy dzień wolnego z pracy.

Chwała bohaterom.

Autor: Grand Mader

I like talking to people. I love gardening and playing with children

Skomentuj

