grand Mader

Świat jest ogrodem, ogród jest światem

Przyprawa do piernika

3 komentarze

Było o konikach, może być o ośle. Ranek Uroczystości Objawienia Pańskiego. Przygotowałam wszystko do pieczenia ciasta, kiedy zorientowałam się, że nie zabrałam ze wsi przyprawy do piernika. Poczułam się jak to zwierzątko na lodówce:

osiol1

Oślica czyli. Sklepy pozamykane (zresztą w święto nie wypada tam chodzić), a ja na stołeczku pośrodku kuchni ze zwieszoną głową (łbem?)… 6 stycznia pieczemy piernik, wkładamy do środka maleńką figurkę z porcelany (osiołka!) i ten, komu podczas deseru przypadnie kawałek z figurką, zostaje królem. Tak się dzieje już od kilku lat. Mąka, jajka, miód, bakalie, soda, cukier, masło, smalec… wszystko jest. Tylko ta przyprawa! I nie ma co liczyć na to, że zapukają Królowie z darami.

– O. Co tam? – weszła ziewając córka. Zdziebko się zdziwiła, bo bardziej spodziewałaby się mnie nad filiżanką kawy, niż przy rozłożonych produktach. Bardziej w łóżku, niż w kuchni.

(Odkąd 6 stycznia jest w Polsce dzień wolny od pracy i szkoły, życie toczy się spokojnie. Kiedyś napisałam: Katolicy Święto Objawienia Pańskiego obchodzą od IV wieku i jest to jedno z ich najstarszych Świąt! Tego dnia zawsze mieli obowiązek uczestniczyć w mszy, ale od 1960 roku w Polsce to był zwykły dzień pracy i szkoły! Każdy więc był wędrowcem, który musiał pokonać trudności, by na nią dotrzeć. Niektórzy stawali przed Obliczem Pana o świcie, jeszcze przed pracą. Przynosili Mu w darze cenne minuty snu. Inni w drodze powrotnej zaglądali do mijanej światyni, widząc światło i przyjaźnie uchylone drzwi. Dzieci często biegły do Kościoła same, zanim wrócili rodzice. A najbardziej zapracowani gościli na ostatniej mszy w mieście, zamykając pokłonem dzień. W szopce ku uciesze najmłodszych pojawiały się figurki Magów oraz wielbłąd bądź słoń. TU)

– Nie wzięłam przyprawy do piernika. I nie będzie ciasta dziś! – myślałam, że podpowie, że ciasto może być inne, że… A ona zdziwiła się jeszcze raz.

– To ci przeszkadza? Jestem przekonana, że potrafisz sama zrobić świetną przyprawę do piernika. Od dawna nie używasz gotowych przypraw do innych rzeczy. Masz wszystko w swoich koszyczkach i świetne wyczucie smaku. Do roboty!

O oślico. Sięgnęłam na półkę. A tam cynamon- jego dałam najwięcej, suszony imbir (połowę mniej), kardamon (jedną czwartą), gałka muszkatołowa, ziele angielskie (tyleż co kardamonu), odrobinę pieprzu i kminku. Tylko goździki trzeba było rozbić na deseczce…

osiol2

Mała Dziewczynka wymieszała mi to pięknie. W całej kuchni zapachniało przyprawą. Jednak… A jednak dostałam dziś w darze trochę pewności siebie 🙂 Ciekawe, co innym przyniosą Trzej Królowie

Autor: Grand Mader

I like talking to people. I love gardening and playing with children

3 thoughts on “Przyprawa do piernika

  1. Przyprawa do piernika to podstawa 🙂

  2. Pingback: Cukier puder na ulicach | grand Mader

Skomentuj

