grand Mader

Świat jest ogrodem, ogród jest światem

Chłód traw

4 Komentarze

Pod domem mamy nieskoszoną łąkę. W gorące dni wieje od niej chłodem. Pobiegłam tam z aparatem, ale jeszcze szybciej wróciłam.

trawy

Nie z powodu gorąca, łąka rzeczywiście jest chłodniejsza. Wzmocniona lekarstwem zapomniałam, ze alergia na trawy to nie tylko katar, chrypka, kaszel i drapanie w gardle. To też swędzenie, pieczenie skóry i bąble. Z pokrytymi czerwoną wysypką nogami, stanęłam po bezpiecznej stronie płotu, z wykoszonym trawnikiem i wodą w ogrodowym wężu. Kilka zdjęć jednak zrobiłam. A do nich dodam fragment książki J. Kinga „Sekretne życie roślin”. O chłodnych roślinach: „Dlaczego trawnik jest znacznie chłodniejszy od betonu lub piasku? Wszak trawa rosnąca tuż przy plaży czy drodze otrzymuje taką samą ilość energii słonecznej, jak każda inna otwarta powierzchnia. A mimo to nie nagrzewa się podobnie. Co jest tego przyczyną?

trawy1

Wyjaśnienia należy szukać w fakcie, że rośliny tracą duże ilości ciepła na wiele sposobów, z których dwa są szczególnie ważne. Po pierwsze jeżeli temperatura liścia jest wyższa od temperatury otoczenia, to ruchy powietrza obniżają ją w wyniku konwekcji. Konwekcyjne ruchy zależą od prostej właściwości- ciepłe powietrze jest rzadsze od zimnego i unosi się (…) Wznosząc się w górę, ochładza się ponownie, gęstnieje i opada. (…)

trawy2

Poza tym, parowanie wody z liści obniża temperaturę rośliny i chłodzi ją, podobnie jak chłodzący pomieszczenia w lecie wentylator z nadmuchem powietrza przechodzącego przez płaszczyznę, z której paruje woda. Chłodzenie poprzez parowanie zachodzi nawet wtedy, gdy temperatura liści jest niższa od temperatury otoczenia”.

Na łąkę nie mogłam wrócić, ochłodziłam się wodą z węża.

trawy3

Autor: Grand Mader

I like talking to people. I love gardening and playing with children

4 thoughts on “Chłód traw

  1. Jaka ja jestem szczęśliwa, że nie mam alergii. Mogę leżeć i turlac się w trawie, zrywać i robić z niej bukiety. Niestety mój mąż ma tą przykrą przypadłość tak więc spacery na łące we dwójkę nie wskazane :/

    • Ja trawa przystrzyżona- nie kwitnie- i jeszcze koc i środek antyalergiczny, który i tak trzeba w tym okresie brać, jest wzięty, to można leżeć. Ale bez bukietów z trawy 😉 A trawa kwitnie PIĘKNIE

  2. O, witam w gronie alergików 😦 Chociaż przyznam się, że ostatnimi laty jakoś lżej znoszę okres kwitnienia traw. Przyczyny upatruję w zmianie diety.

    • Witam. Może tak. Może to całokształt. U mnie na stopień alergii wpływa też obecność w powietrzu nie tyle spalin, co lateksu ( w gorące dni z kól samochodów, nagranych gumowych elementów), bo na lateks też mam uczulenie

Skomentuj

